Digitale Marketing is de discipline waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactieve media. Dit kan gericht zijn op de realisatie van klantkennis, het bouwen van een duurzame relatie en het gericht zijn op een dialoog.
Digitale marketing bestaat uit verschillende online en interactieve media. In dit deel zal het vooral gaan over hoe je je website kunt optimaliseren en waarom je SEO/SEA zou moeten gebruiken.
Je eigen website
Dit is de belangrijkste factor voor het creëren van een online identiteit van je merk. Dit zorgt er namelijk voor dat je imago en het bewustzijn van je merk verhoogt. Niet te vergeten, je kan op een efficiëntere manier een groter publiek bereiken.
Hoe zou je dit kunnen doen?
1. Gebruik maken van SEO
Het is belangrijk om relevante content op je website te hebben. Daarnaast zal je regelmatig het moeten bijhouden en optimaliseren. Hoe relevanter content op je website hebt, des te meer traffic je krijgt naar je website. SEO is hier dan ook een geschikte hulpmiddel voor. SEO bepaalt namelijk de ranking van je website in het zoekresultaat in de zoekmachine. Enkele tips die je kunt gebruiken voor het inzetten van SEO:
- Keywords: 2-3 benoemen in je content
- URL: een link met een korte en makkelijke naam
- Sitemap: zorg voor een duidelijk overgang van pagina’s
- Visual/design: het toevoegen van video’s en afbeeldingen
2. Inzetten van SEA
SEA (Search Engine Advertising), of zoekmachine advertenties, zorgt voor meer websitebezoekers via de advertenties. Bij SEA draait het om doelgerichte campagnes. Het is belangrijk om naar de juiste zoektermen te zoeken zodat je effectief je doelgroep kunt bereiken. Dit zorgt voor het genereren van directe traffic, leads en verkopen aan een website. Een voordeel hiervan is dat je alleen betaalt wanneer een gebruiker op de advertentie klikt. De bron van het verkeer kan eenvoudig worden bijgehouden, alsmede bepalen welke advertenties het beste resultaat heeft, en je kan hiermee een specifieke publiek bereiken.